Het Kaas Museum

Wat is er te zien?

De tentoonstelling
VAN KOE NAAR KAASHANDEL

Het Kaas Museum bevindt zich niet alleen op een nieuwe locatie in het centrum van Bodegraven, maar de tentoonstelling is ook volledig vernieuwd.

De collectie met unieke historische objecten laat de geschiedenis zien van kaas, kaas maken, de kaasmarkt, het boerenleven en de kaashandel in Bodegraven door de eeuwen heen. Om het verhaal compleet te maken is nu ook het verhaal van de hedendaagse kaashandel in Bodegraven en omstreken toegevoegd; de historische weg van koe naar kaashandel en de reden waarom Bodegraven tegenwoordig zo’n belangrijke positie inneemt op de wereldwijde ‘kaas’kaart!

Het bezoek aan het museum duurt ongeveer 45 minuten
en dan weet u ook alles over kaas….!

Binnenkort is er een audiotour beschikbaar.
Houd de website in de gaten voor meer informatie hierover.

voor kinderen

In Het Kaasmuseum kom je van alles te weten over het kaasmaken en de handel in kaas.
Bijvoorbeeld wat is een kaasbrik en wat precies is “oude kaas”.

Van alles te weten komen

* Allerlei films die je zelf mag uitzoeken en aanzetten.
* Fotospeurtocht.  Vraag ernaar!
* Opdrachten met werkblad. Vraag ernaar!
* Audiotour. Eigenlijk voor volwassenen.
* Je wegen op de evenaar. Alleen onder begeleiding!

Spelletjes

* Memory kaasmerken
* Memory voorwerpen uit museum
* Gatenkaasspel
* Vloerpuzzel 1
* Vloerpuzzel 2
* Verkleden
* Een kleurplaat inkleuren en mee naar huis nemen
Spreekbeurt

Wil jij je spreekbeurt over kaas houden? Wat leuk!
Er is zó veel te vertellen over kaas. Kom naar het museum; daar vind je allerlei interessante informatie die je kunt gebruiken voor je spreekbeurt. Alles over kaas kun je ook vinden op > deze website <

groene hart

Bodegraven-Reeuwijk ligt midden in het Groene Hart van Holland. Vanwege de rijke historie aan kaas maken, veredelen en verhandelen wordt dit gebied ook wel Cheese Valley genoemd. Logische plek voor Het Kaas Museum dus!

Het gebied bestaat uit 6 verschillende dorpen die allemaal een ruime keuze bieden aan dorpskernen, recreatie, winkels en musea. Dit prachtige groene gebied heeft veel wandelpaden en fietsroutes. Ook zijn er meerdere accommodatiemogelijkheden, waaronder Landal De Reeuwijkse Plassen, en een ruime keuze aan horecagelegenheden. Bodegraven-Reeuwijk ligt zeer centraal ten opzichte van de grotere steden, zoals Utrecht, Den Haag en Rotterdam, maar belooft de rust en pracht van de typische Zuid-Hollandse polder.

Kijk voor meer informatie op de website van
Buitengewoon Bodegraven Reeuwijk

Logo-Het-Kaas-Museum

Bezoekersinfo